Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
Gåseborg=Nazi
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Brus
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Christobal
Bleausard

Från: Söderstadion

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 07:20    Rubrik: Gåseborg=Nazi Citera

I Dagens DN, jag tror tyvärr bara att det var pappersupplagan, förfäras man av de lednamn med referenser till Nazityskland som finns i Gåseborg typ "Himmler".
Vad tycks? Bör Gåseborg sprängas i moralpanikens namn eller överdriver man?
Mezzner
Bleausard

Från: Enhörnahooden

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 09:19    Rubrik: Citera

Jag ogillar när folk angriper namn, benämningar eller uttryck i sig.

Det går väl att jämföra med vapendebatter; en morakniv och en AK4 är inte farligare än den som håller i dem vill.

På samma sätt så behöver man ju inte utgå från att lederna är döpta för att glorifiera t ex antisemitismen.

"Hitler - kort men jävlig" är väl ett av de bättre lednamnen jag har hört.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Apan från Kristineberg
Plastkramare

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 09:33    Rubrik: Citera

Nu har jag inte läst artikeln i fråga, men om det är som du säger är det nog det dummaste jag hört på riktigt länge. Det kanske rör sig om någon förvirrad kristdemokrat som desperat försöker skrapa ihop några röster för att fixa fyra procentsspärren, alternativt Peter "Israel kan aldrig ha fel" Wolodarski som fått ett till frispel...
Till överst på sidan
peblin
Plastkramare

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 09:40    Rubrik: Citera

Vi har fått kritik för att lederna heter som dom heter på SF och då hänvisat till förstebestigarna, samt kontaktat Stockholms KK för att lyfta fram frågan - 2 gånger utan svar.

Nu har jag inte läst DN-artikeln, men antar att artikelns källa går att spåra till samma person som kontaktade oss först.

Oavsett om artikeln är moralpanik/korkad eller ej så är det ju klart olämpligt att lednamnen på gåseborg blir tidningsstoff och reflekterar negativt på alla klättrare. Det hjälper ju knappast accessarbetet heller - vilken markägare vill associeras med liknande lednamn? Och vem inom klättringen vill stå upp och försvara namnen?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Apan från Kristineberg
Plastkramare

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 09:56    Rubrik: Citera

Nu har jag läst artikeln. Det är tydligen historikern och klättraren Cordelia Hess som tipsat DN. Hennes citat "Att använda sådana namn till klätterleder är att banalisera judeutrotningen och undergräva respekten för förintelsen" är ett svindlande märkligt antagande måste jag säga.

Med den retoriken i bakhuvudet torde även efternamnet Hess utgöra ett minst lika stort hot mot vår respekt för förintelsen, kan man tycka.
Till överst på sidan
Achtung
Bombsäker

Från: Tjockholm

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 11:40    Rubrik: Citera

Här finns artikeln på nätet:
http://www.dn.se/sthlm/nazistnamn-pa-klatterklippor-i-jarfalla-1.1152514
Till överst på sidan
Le Sydd
Spotter

Från: Larshood

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 12:01    Rubrik: Citera

...tydligen är det inte bara i Ryssland det är torrt.

Det är förstås stor humor att någon som heter Hess har uppörts så till den grad att hon tipsar DN om detta. Very Happy

Annars finns det förstås, precis som Widerberg säger, en del andra lednamn i Sthlm att förfäras över...

Senast ändrad av Le Sydd den Tor Aug 12, 2010 13:38, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Mezzner
Bleausard

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 12:59    Rubrik: Citera

Det här är väl ett utslag av att det dels finns människor som till varje pris ska ha sin syn på olika saker som norm även för alla andra, samt att det sedan finns andra människor som helt enkelt tycker att det är dumt att reta folk eller att välja namn som någon KAN känna sig kränkt av, och att själva det faktum att folk tar illa vid sig är ett skäl till att vara "smidig" och anpassa sig till andras åsikter oavsett om man sympatiserar eller ej, bara för att man KAN anpassa sig.

Själv tycker jag alltså att man inte ska pracka på andra sina subjektiva värderingar*, men ändå att man ska envisas med dem om nån annan tar sig friheten att klaga...
Det ÄR inte motsägelsefullt!

*detta inbegriper en hel del, även om jag inte tycker att nynazister ryms inom ramarna för det subjektiva och acceptabla
Till överst på sidan
Nouveau
Bleausard

Från: Enskede

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 13:01    Rubrik: Citera

Undrar vad Vatikanen och alla kristna tycker om Bidners skapelse på Uddeuddberget?
Mezzner
Bleausard

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 13:32    Rubrik: Citera

Fast judeutrotningen står ju med rätta i historieböckerna, medan Jesus förekommer endast i sagoböcker.

(Fast utan Bibeln hade ju historieböckerna sett annorlunda ut förstås.)
Till överst på sidan
Mezzner
Bleausard

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 13:40    Rubrik: Citera

Ursäkta, det är inte MIN mening att banalisera övriga krigshändelser under andra världskriget genom att återkomma till judeutrotningen.
Naturligtvis finns det risk för lednamnen upplevs som jobbiga för alla som inte gillar krig, eller alla som inte tyckte att tyskarna gjorde en insats när de krigade mot andra länder.
Men, det var säker en slump att fokus hamnade på judeutrotningen i artikeln.
Till överst på sidan
fling
Bombsäker

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 14:20    Rubrik: Citera

Le Sydd skrev:
...tydligen är det inte bara i Ryssland det är torrt.

Det är förstås stor humor att någon som heter Hess har uppörts så till den grad att hon tipsar DN om detta. Very Happy

Annars finns det förstås, precis som Widerberg säger, en del andra lednamn i Sthlm att förfäras över...

Jag kan inte mer än fullständigt hålla med!
Till överst på sidan
Feddan
Kottplockare

Från: söder om söder

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 17:02    Rubrik: Citera

Den där Hess kvinnan tycks vara ett riktigt stolpskott till människa.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Mezzner
Bleausard

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 17:09    Rubrik: Citera

Hörde nyss ett beklämmande inslag på lokala radionyheterna om lednamnen.

Där påpekades av frk Hess bl a att det hade varit bättre om lederna hade varit döpta till t ex Stalingrad, om man ville belysa historien, istället för att man skämtade om förintelsen! Man får väl utgå från att ingen tycker annorlunda...

En något stressad förbundsrepresentant lovade i princip att härnäst arbeta för en ändring av namnen.

Jag vet inte ens hur en ändring skulle kunna ske rent praktiskt? Det blir ju ett rätt skapligt bokbål om alla Stockholmsförare måste samlas i och brännas.

Fast eftersom det kunde vara en bra sak enligt radioinslaget, om stötande namn kunde ändras så kanske ändå fördelarna överväger.
Jag har ju också alltid haft problem med lednamnet Skinnhissen.
Det är ju ett stötande namn.
Bara tanken på en hiss byggd av skinn får mig att må illa när jag tänker på alla djur som mördats för att lämna sitt skinn till en hiss.
Det KAN tänkas att förstebestigaren tänkte annorlunda, men jag tycker att det är stötande, och det är ju inte alls bra.
Till överst på sidan
fling
Bombsäker

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 17:20    Rubrik: Citera

Om Hess blir störd av lednamnen bör hon, efter att ha namnändrat, verka för att man borde ändra 'I killed J C with my...' till något lämpligare tror jag. För tänk om han inte dog på korset utan nåon lyckades döda honom med sin manslem. Och hur ska vi byta lednamn nu när förstabestigaren inte lever längre? Riktigt stötande!!!
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Brus Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Sida 1 av 10

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Ad